Druhý krok – projekt emocionálního rozvoje dětí

Naše škola se zapojila do projektu Druhý krok, který je zaměřen na rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí dětí. Od druhých ročníků pracujeme s dětmi na zvyšování jejich empatie, zlepšování komunikačních dovedností, zvládání emocí a konfliktů. Tento program přináší mnoho pozitivních změn v chování a vzájemných vztazích našich žáků.

Program Druhý krok (v originále Second Step) je preventivní vzdělávací program zaměřený na rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí u dětí v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Jeho cílem je podpora empatie, zlepšení komunikačních dovedností, zvládání emocí a konfliktů, prevence agresivity a šikany, a rozvoj tolerance vůči odlišnostem.

  • Sociálně-emocionální učení (SEL): Program se zaměřuje na pět klíčových oblastí SEL: sebeuvědomování, sebeřízení, sociální cítění, vztahové dovednosti a zodpovědné jednání.
  • Výukové materiály: Součástí programu jsou velkoplošné fotografie a metodické karty, které učitelům pomáhají vysvětlovat dětem každodenní situace a učit je zvládat emoce, impulzivitu či konflikty.
  • Prevence rizikového chování: Program aktivně řeší narůstající problémy ve školách, jako je šikana, agresivita nebo intolerance vůči odlišnostem.

Program Druhý krok usiluje o:

  • Rozvoj empatie u dětí.
  • Snížení agresivity ve školním prostředí.
  • Zvýšení tolerance vůči odlišnostem.
  • Zlepšení spolupráce mezi školou a rodinou.
  • Prevence negativního chování již v raném věku.

Program byl vytvořen americkou organizací Committee for Children v 80. letech a postupně se rozšířil do mnoha zemí světa, včetně České republiky a Slovenska. V ČR byl poprvé použit v roce 2015, kdy proběhlo pilotní ověřování jeho efektivity. Na Slovensku je program doporučován Ministerstvem školstva jako učební pomůcka pro předmět Etická výchova.

Studie provedené v českých podmínkách ukázaly pozitivní vliv programu na:

  • Tvořivost a sebepojetí: Děti zapojené do programu vykazovaly vyšší úroveň tvořivosti a lepší sebepojetí ve srovnání s kontrolní skupinou.
  • Sociální chování: Program přispěl ke zlepšení porozumění emocím, regulaci impulzivity, sociabilitě a sebekontrole.

Druhý krok je běžnou součástí výuky v mnoha zemích světa, jako jsou Finsko, Německo, USA či Japonsko. V těchto zemích se osvědčil jako účinný nástroj pro podporu zdravého sociálního vývoje dětí.

Program Druhý krok představuje významný přínos pro moderní vzdělávání tím, že podporuje nejen akademický růst dětí, ale také jejich emocionální a sociální rozvoj.

Vzdělávání učitelů zajišťuje ŠPAS – Škola porozumění a sdílení. Spolek pro školní psychology, učitele a další školní nadšence. K založení spolku vedla společná myšlenka, že naše školství potřebuje více pozitivního přístupu respektu k dětem. Odkaz na stránky spolku

https://spolekspas.cz/o-programu-druhy-krok/ .